Wat zijn manieren om groei in beeld te brengen binnen een project digitale vaardigheden?
Vaak wordt wordt er gewerkt met een algemeen doel en resultaat. Zoals: “Verhogen kwaliteit van zorg, werkplezier en effectiviteit van werken door het verbeteren van de digitale vaardigheden van alle medewerkers”. Met als gewenst resultaat: “Elke medewerker beschikt over de benodigde digitale vaardigheden om zijn functie goed te kunnen uitoefenen nu en in de toekomst”. En dat wordt gemeten met interviews en/of de zelftest van Digivaardig in de zorg. Ik schreef eerder ook een artikel: Meten is weten. 7 manieren om onderzoek te doen naar digitale vaardigheden.
Prima klassieke onderzoeksmethodes. Maar er zijn veel meer effecten van het aanpakken van digitale vaardigheden. En het is belangrijk om die resultaten ook in beeld te brengen. Ik verzorgde hierover een sessie op de 8e werkconferentie Digivaardig in de zorg van 8 juni en neem jullie mee in de inhoud.
Waarom is het zichtbaar maken van groei zo belangrijk?
Zien groeien van anderen werkt stimulerend en samen werken aan iets moeilijks maakt het minder hard werken. Je snor drukken bij een visueel collectief doel is ook veel lastiger vol te houden. Het samen vieren van resultaten werkt motiverend voor het individu (i.t.t.t het benadrukken wat er niet is). Als zorgprofessionals met hun inspanning iets kunnen betekenen voor een ander werkt dat versterkend (goed doel, organisatiedoel, teamdoel). Je kunt natuurlijk ook sneller evalueren of je op het juiste spoor zit en zien wat er nog geborgd moet worden. En wat ik regelmatig zie gebeuren: je komt wellicht achter bijeffecten van je aanpak. En last but nog least: de baas wil weten of de investering ook wat oplevert 😁 (Kijk voor businesscaseresultaten ook eens hier).
Manieren om groei van digitale vaardigheden zichtbaar te maken
Naast het afnemen van zelftesten en interviews kun je groei van digitale vaardigheden bijvoorbeeld ook zichtbaar en meetbaar maken met het stellen van bijvoorbeeld deze doelen:
- Het aantal gebruikers van onze rooster-app is met 30% gestegen in 1 jaar
- Elke medewerker heeft tenminste 1x contact gehad met de digicoach
- Het aantal telefoontjes naar onze helpdesk is na een jaar met 15% gedaald
- Het aantal deelnemers aan onze e-learnings is met 20% toegenomen
- Binnen de groep verzorgenden groeit het aantal mensen dat op een persoonlijk account rapporteert met 15%
- Eind 2021 is 90% van de uitgenodigde medewerkers ingelogd in de digitale leeromgeving
- In elk introductie- en inwerkprogramma voor de nieuwe medewerker is een gesprek met de digicoach als onderdeel opgenomen en is het thema digitale vaardigheden besproken
- Elke medewerker weet hoe hij kan deelnemen aan een Teams-overleg.
- Elke teamleider heeft het thema Digitale vaardigheden in 2022 in zijn/haar teams besproken
- Elke medewerker heeft aan een sessie e-health in ons innovatielab meegedaan
- 10% van de cliënten kan beeldbellen via de tablet
- De stabiliteit van de lokale WiFi is met 20% gegroeid in 2022
- Onze digitips op intranet worden gemiddeld 300x bekeken
- Voeg gerust een vraag over digitale vaardigheden toe aan je medewerkerstevredenheidsonderzoek of laat het thema terugkomen in een functioneringsgesprek of jaargesprek.
Andere vormen van meten
Daarnaast zijn er nog meer creatieve manieren om de inzet voor digitale vaardigheden en de behaalde resultaten zichtbaar te maken. Ik deel een paar voorbeelden uit de praktijk.
- ’s Heeren Loo maakte een digitale doelenmuur voor evenementen en riep maandelijks medewerkers uit tot digiheld van de maand. De persoon die het meest gegroeid was of een ander geholpen had kreeg een leuke beloning.
- Je kunt een digimarathon organiseren of een digi-escaperoom maken en inzichtelijk maken welk team er het snelste uit kwam.
- Je kunt de ‘Wat voor digitype ben ik’- test van Vilans inzetten, voor het individu, maar ook leuk als teamactiviteit voor 360 graden feedback.
- Er staan individuele certificaten op de website die je kunt bewerken voor een medewerker.
- Een VVT-organisatie deed een waardebon voor een uur gratis digicoaching in het kerstpakket van medewerkers en hield bij hoeveel er gebruikt werden.
- Organiseer een sneltypetraining en breng groei en tijdwinst in beeld.
- Organiseer een e-healthquiz, of zet een glazen ballenbak in de hal van je hoofdgebouw waar een bal ingedaan wordt bij elke succesvolle inzet van e-health bij een cliënt/patiënt.
- Zet tijd die besteed wordt aan digitale vaardigheden om in een sponsorbedrag voor een goed doel, zoals computers voor kwetsbare gezinnen.
Ik ben benieuwd naar jouw ideeën! Deel je ze met ons?
Meten is weten. Groeien is bloeien. Succes!
Suzanne Verheijden, Programmamanager Digitale Vaardigheden