Digitaalvaardig in de zorg

1.         Communicatiecampagne ontwerpen
Mbo en hbo-scholen hebben bij hun creatieve opleidingen vaak een leerbedrijf. In dit leerbedrijf gaan studenten aan de slag met echte opdrachten uit de praktijk. Bijvoorbeeld met het vormgeven van campagnematerialen zoals posters en filmpjes Studenten zijn zo met iets bezig dat er echt toe doet (betekenisvol onderwijs) en organisaties gunnen de studenten de kans om te leren van het samenwerken met een opdrachtgever.

2.         Onderzoek doen naar meningen over digitalisering
Je wilt in jouw organisatie onderzoeken hoe het thema digitale vaardigheden leeft? Studenten kunnen je hierbij helpen. In het kader van (afstudeer)opdrachten, of afronden van opleidingsonderdelen, moeten studenten ervaring opdoen met het doen van het onderzoek. Hoe mooi is het wanneer ze onderzoek doen naarvraagstukken die zorginstellingen willen oplossen? Heel mooi! De student kan interviews afnemen, vragenlijsten uitzetten en analyseren. Bij medewerkers en zorgvragers. Zo krijg je, zonder daar zelf veel voor te hoeven doen, inzicht in wat er speelt.

3.         Stagiaires kunnen een maatje zijn voor nieuwe medewerkers
Nieuwe medewerkers en stagiaires moeten applicaties van jouw organisatie onder de knie krijgen. Al eens aan gedacht om hier een nieuwe medewerker en een stagiaire aan elkaar te koppelen? Zo kunnen ze elkaars maatje zijn in het leren werken met de toepassingen en neemt de digitale vaardigheid toe.

4.         Voorlichting, advies en instructie geven aan medewerkers
Op alle niveaus leren studenten om voorlichting, advies en instructie te geven. Onderwijs krijgt echt betekenis wanneer een student dit in een echte situatie in kan zetten. Op verschillende manieren kunnen studenten hier van betekenis zijn, zowel voor medewerkers als voor zorgvragers. 

  • Instructiedocumenten maken (handleidingen, filmpjes, stappenplannen)
  • Vragen beantwoorden
  • Kleine trainingen geven of productdemonstraties
  • De digicoach assisteren

Vaak denken we hierbij aan het inzetten van studenten uit zorg en welzijn. Je kunt ook kijken of studenten van de ICT-opleiding hier iets in kunnen betekenen. Zij moeten leren om te werken in een helpdeskfunctie. In een project digitale vaardigheden kunnen ze daar wellicht volop mee aan de slag!

5.         Voorlichting, advies en instructie geven aan zorgvrager
Net als bij de medewerkers kunnen studenten voorlichting, advies en instructie geven aan zorgvragers. Studenten kunnen helpen om ouderen digitaal vaardig te maken. Een programma als ‘Ouderen online’ van het Ouderenfonds kan ingezet worden. Maar ook gebruik maken van de digighulplijn (www.dedigihulplijn.nl/)  Wie weet is er wel een digihelpdesk op school. Wanneer je zorgvragers beter kunt ondersteunen bij digitale dingen, wordt het opschalen van digitale zorg makkelijker gemaakt.

6.         Leuke activiteiten organiseren
Als laatste nog het idee dat studenten kunnen helpen bij het organiseren van leuke activiteiten. Denk hierbij aan studenten welzijn of studenten van de opleiding recreatie en toerisme. Een digitale sportdag bijvoorbeeld? Met allemaal beweegactiviteiten waar technologie in meegenomen: fietsen in het fietslabyrint, sporten met Zora, oefeningen met een app bijvoorbeeld. Of een e-healthquiz organiseren of een webinar waarin instructies worden gegeven.