Digitaalvaardig in de zorg

Digivaardigindezorg

Tip: bureaublad opruimen in Windows

Bureaublad

Staat jouw bureaublad van je computer of laptop ook vol met programma’s? Dit kan ervoor zorgen dat je het overzicht kwijt raakt. Hier lees je hoe je je bureaublad van een Windows-apparaat kunt opruimen zodat je daar alleen nog maar de belangrijkste applicaties hebt staan. 

  1. Verwijder de onnodige programma’s. Dit doe je door met je rechtermuisknop op het programma te klikken en daarna te klikken op ‘verwijderen’. Schrik niet, je verwijdert zo alleen het programma van je bureaublad en niet van je apparaat.
  2. Voeg de programma’s toe die je vaak gebruikt. Ga hiervoor op een willekeurige plek staan met je muis, klik op de rechtermuisknop en kies voor ‘Nieuw’ > ‘Snelkoppeling’.
  3. Om het programma te vinden dat je wilt toevoegen, klik je op ‘Bladeren…’. Nu kan je gaan zoeken naar het juiste bestand, map of programma. Als je deze hebt geselecteerd, klik je op ‘OK’. Klik daarna op ‘volgende’ om door te gaan.
  4. Nu kan je de snelkoppeling een naam geven. Zodra je dit hebt aangepast, klik je op ‘Voltooien’. Nu staat het programma op je bureaublad.
  5. Als je de volgorde wilt aanpassen, klik je weer met je rechtermuisknop op een willekeurige plek op je bureaublad. Via ‘sorteren op’ kun je ervoor kiezen om de programma’s te ordenen op alfabetische volgorde, op grootte, op itemtype of op datum van toevoegen. Je kan ook handmatig de volgorde aanpassen, dit doe je door je muis ingedrukt te houden op het programma en te slepen naar de plek waar je het wilt hebben.