Digitaalvaardig in de zorg

Digivaardigindezorg

Blijf nieuwsgierig, blijf leren

Jason Fredrick van Eunen

Ben jij een nieuwsgierig Aagje? Blijf dat vooral! Want nieuwsgierige mensen leren meer en hebben meer plezier! Op 8 juni geeft Jason Fredrick van Eunen van het bedrijf Nieuwsgierig Denken een workshop tijdens de 8ste werkconferentie van Digivaardig in de zorg over hoe je nieuwsgierigheid aanwakkert bij jezelf en anderen. In dit interview geeft hij alvast een voorproefje. 

Hoe ben je bij het onderwerp nieuwsgierigheid gekomen?
Ik heb een opleiding Creative Technology gevolgd aan de Universiteit Twente. In die opleiding merkte ik dat het me vooral fascineert hoe je zorgt dat mensen met creatieve en innovatieve ideeën kunnen komen. Ik besloot dat ik me op dat onderwerp wilde toeleggen. Daarom heb ik nog een master Innovatie Management gedaan met focus op de psychologische kant van innovatie. Met mijn bedrijf ‘Nieuwsgierig Denken’ heb ik twee doelgroepen: het onderwijs (hoe zorg je dat leerlingen nieuwsgierig blijven?) en organisaties (hoe creëer je een nieuwsgierige cultuur in je bedrijf?) 

Wat is nieuwsgierigheid precies?
Als je nieuwsgierig bent, sta je open voor nieuwe ervaringen en meningen en ga je op onderzoek uit. Je volgt je interesses en daagt jezelf continu uit. 

Wat levert het je op om nieuwsgierig te zijn?
Nieuwsgierigheid wordt vaak als iets negatiefs gezien, ‘nieuwsgierig Aagje’ is bijvoorbeeld geen compliment, maar daar denk ik heel anders over. Als je nieuwsgierig bent, haal je meer plezier uit je dagelijkse dingen. Je ziet bijvoorbeeld elke keer wat anders tijdens je vaste blokje om. Nieuwsgierigheid maakt je ook creatiever en veerkrachtiger: je ziet sneller nieuwe mogelijkheden als iets niet gaat zoals je wilt of verwacht. En misschien nog wel het meest belangrijke: als je nieuwsgierig bent, dan blijf je leren! Nieuwsgierig zijn is eigenlijk: in de leermodus staan. 

Is iedereen nieuwsgierig?
Als kind is iedereen nieuwsgierig maar soms kun je je nieuwsgierigheid verliezen, bijvoorbeeld door tijdsdruk, gebrek zelfvertrouwen of gebrek aan kennis. Als je totaal onbekend bent met iets dan kun je er natuurlijk ook niet nieuwsgierig naar zijn. Maar een overload aan kennis kan nieuwsgierigheid weer tegenwerken. Als je bijvoorbeeld een enorme handleiding krijgt om te werken met MS Teams, weet je niet waar te beginnen. 

Als het je dus lukt om anderen nieuwsgierig te maken, kun je ze meer leren. Maar hoe pak je dat aan?
Iedereen vindt wel wat interessant, probeer daarbij aan te sluiten. Het interessante is dat als je nieuwsgierig bent naar iets, zelfs al heeft het niks met de lesstof te maken, je alle informatie daaromheen ook beter onthoudt. Daarom is het ook belangrijk om aan het begin van een les of training de nieuwsgierigheid ‘aan te zetten’, bijvoorbeeld door een vraag te stellen of een filmpje te laten zien dat veel mensen nieuwsgierig maakt.  

Om nieuwsgierigheid te stimuleren is het ook belangrijk om informatie behapbaar te maken. Knip het op in kleine stapje, die ook ruimte laten voor eigen ontdekkingen en experimenten. Een te grote, compleet uitgedachte taak slaat nieuwsgierigheid dood, probeer samen kleine stappen te bepalen. En nieuwsgierigheid is superbesmettelijk: een enthousiaste collega, teamleider of vriend(in) doet altijd wonderen. 

Wat levert het een organisatie op om nieuwsgierige medewerkers te hebben?
Als medewerkers nieuwsgierig zijn naar elkaars mening vermindert dat conflicten en verhoogt het de creativiteit. In een nieuwsgierige organisatie blijven mensen leren en dat komt de innovatie ten goede. Daarnaast zijn nieuwsgierige mensen ook veerkrachtiger, een erg belangrijke eigenschap in deze tijd.

Hoe kun je ervoor zorgen dat je zelf nieuwsgierig blijft?
Er zijn heel veel manieren om bewust te stimuleren dat je zelf nieuwsgierig blijft. Pak bijvoorbeeld eens een boek dat je normaal gesproken niet zo snel zal pakken. Loop eens een ander rondje of ga letten op iets waar je normaal gesproken niet naar keek. Ik ben bijvoorbeeld gaan kijken naar vogels tijdens mijn dagelijkse ommetjes, daardoor worden ze een stuk interessanter en heb ik ook meer geleerd. Of vraag eens nieuwsgierige vragen aan je collega’s of vrienden in plaats van de gebruikelijke ‘small talk’. Wat ook heel leuk is, is gewoon een willekeurig persoon aanspreken die je nog niet kent (al is dat in coronatijd wel wat lastiger).  

Je moet trouwens ook weer niet doorslaan met nieuwsgierigheid en steeds maar nieuwe prikkels opzoeken. De diepte in gaan, is een andere vorm van nieuwsgierig zijn en net zo waardevol.