Digitaalvaardig in de zorg

Digivaardigindezorg

Digicoach Dees Gerrits neemt schaamte weg door eigen kwetsbaarheden te delen

Dees Gerrits

Lang wist Dees Gerrits niet goed wat hij wilde met zijn leven. Hij studeerde chemie, werkte jaren als fotograaf, deed een ICT-opleiding en volgde daarna nog een coachingopleiding. Nu heeft hij eindelijk zijn roeping gevonden: als digicoach bij QuaRijn combineert hij zijn ICT-kennis en coachingskills en weet hij met z’n kwetsbare en open houding een veilige ruimte te creëren voor digistarters.

Dees Gerrits werkte 25 jaar als fotograaf maar was het op een dag ineens helemaal zat. Dees: “Heel bizar eigenlijk, ik heb toen ook de camera in geen tien jaar meer aangeraakt.” Hij besloot het roer om te gooien en zich te storten op de studie ICT & Management. Dees: “Ik was een autodidact op dat gebied. Toen mijn oudste zoon op de basisschool ineens te maken kreeg met computers, dacht ik: ojee, die gaat natuurlijk vragen stellen op den duur. Daar wilde ik de antwoorden op weten, en dus heb ik in mijn vrije tijd de techniek achter computers eigen gemaakt.”

De ICT-opleiding duurde vier jaar maar kan hij niet afronden omdat hij niet in de ICT-branche werkte. “Ik herinner me dat nog heel goed. Ik zat op de fiets en dacht: wat moet ik nu? Ik was al 50, de leeftijd begon te tellen. Toen schoot me heel bewust te binnen dat ik voordeel moest gaan halen uit m’n leeftijd. Ik had al best wat levenservaring, dus dat wilde ik gaan gebruiken in m’n werk. Zo ben ik op het idee gekomen om een coachingsopleiding te volgen. En dat is heel goed bevallen.”

Digicoach als rode draad
Met een coachingdiploma en veel kennis over ICT op zak, ging Dees op zoek naar de rode draad in z’n leven. Die vond hij in de functie als digicoach bij QuaRijn, waarin hij z’n kennis en skills goed kan combineren met het werken met mensen. Samen met een collega begeleidt en helpt hij  fulltime zorgprofessionals bij het verbeteren van hun digitale vaardigheden. Om ervoor te zorgen dat ze hen weten te vinden, zijn ze begonnen met een heuse campagne. “Door mijn fotografie-achtergrond heb ik een creatieve inslag. We hebben hele leuke posters gemaakt met onze koppen erop, en deze op meerdere locaties opgehangen. Hierdoor wist men vrij snel wie we waren en hoe ze bij ons terecht kunnen. Daar wordt gelukkig ook behoorlijk gebruik van gemaakt.”

En dat is maar goed ook, want ondersteuning is hard nodig. Dees schat in dat binnen QuaRijn bijna één derde van de zorgmedewerkers nog niet voldoende digitaal vaardig is. De meesten lopen vast doordat ze met veel verschillende programma’s moeten werken. De hulpprogramma’s, de Citrix-omgeving, beveiligingscodes… Volgens Dees komt wel 60 procent van de meldingen van mensen die niet begrijpen welke stappen ze moeten zetten om bij de juiste informatie te komen.

Kwetsbaar opstellen
Zodra mensen bij Dees terechtkomen, luistert hij eerst aandachtig naar iemands verhaal. “Het voordeel van een digicoach boven een helpdeskmedewerker, is dat ik echt de tijd kan nemen. Er is vaak een achterliggende reden waarom mensen een bepaalde kans om digivaardiger te worden niet hebben gegrepen. Wat bij mij vaak helpt, is om mijzelf kwetsbaar op te stellen. Ik vertel bijvoorbeeld dat ik ook bepaalde kansen gemist heb in m’n leven, en leg uit dat dat helemaal niet iets is om je voor te schamen.”

Door z’n eerlijkheid durven zorgmedewerkers sneller zichzelf te zijn. “Velen stappen over hun schaamte heen, gelukkig. Ik moedig hen daarna aan om elke dag gewoon even een kwartiertje te oefenen met een bepaald systeem of apparaat. Niet te lang, het hoeft geen uren te duren. Zo wordt de drempel ook weer wat lager.”

Coronacrisis
Door de coronacrisis ziet het werk van Dees er tijdelijk wat anders uit dan normaal. Hij houdt zich nu vooral bezig met het begeleiden van zorgmedewerkers in het beeldbellen, zodat ze hun werk kunnen blijven doen. “Ik moet zeggen dat het werken op afstand verrassend goed gaat. Bijna alle zorgmedewerkers weten wel hoe ze moeten beeldbellen via WhatsApp, dus als ze tegen digitale problemen aanlopen, laten ze gewoon via hun telefoon zien wat er fout gaat. Op deze manier kunnen we mensen toch nog goed verder helpen.”

Tips voor collega-digicoaches

Voor zijn collega-digicoaches heeft Dees de volgende drie tips:

  • “Neem voldoende tijd om te luisteren. Goed kunnen luisteren is naar mijn idee de belangrijkste eigenschap van een digicoach.”
  • “Zoek naar een interesse bij iemand waar je op kunt inspelen. Zo wordt het oefenen met een computer of tablet leuker. We willen af van het beeld dat digitaal werken lastig of niet leuk is.”
  • De komende jaren is er nog veel werk te doen voor digicoaches. Neem regelmatig de tijd om na te denken over nieuwe dingen, geef creativiteit de ruimte. Dit zal zich ruimschoots uitbetalen in mooie resultaten.”