Op 27 januari organiseerde een groep docenten van Fontys, ROC van Twente, Techadoptie, Deltion College, Saxion Hogeschool en het Summacollege (onder wie ook Jolanda van Til, de trekker van de werkgroep Onderwijs van de coalitie Digivaardig in de zorg) een workshop op de openingsmanifestatie van de e-healthweek.
De deelnemers gingen in gesprek over de constatering dat er steeds meer technologie komt in het werk van zorg- en welzijnsprofessionals. Wat zijn de consequenties hiervan voor het onderwijs? Hoe kan het onderwijs studenten goed voorbereiden op de veranderende werkomgeving?
V-model
Als basis voor de discussie werd een aangepaste versie van het V-model gebruikt dat enige jaren geleden ontwikkeld is bij de Saxion Hogeschool. In het V-model wordt onderscheid gemaakt tussen de competenties op het gebied van technologie die iedere zorg- en welzijnsmedewerker zou moten hebben en een verdiepende rol van een voorloper.
Duidelijk was dat de deelnemers de samenwerking en uitwisseling in het ontwikkelen van onderwijs rond dit thema waardevol en relevant vinden. Besloten is dan ook om de sessie een vervolg te geven. De initiatiefnemers gaan het model verder uitwerken met het doel om duidelijk in beeld te krijgen welke digitale competenties in het basiscurriculum van de toekomstige zorgverlener horen. Zo krijgen docenten een handvat om hun onderwijs vorm te geven.
Ook werd er besloten een landelijke appgroep op te starten voor eenieder die bezig is met technologie in het zorg- en welzijnsonderwijs.
Klik op je telefoon op deze link om deel te nemen aan de WhatsApp-groep.
Bron en foto: Techadoptie