Digitalisering in de zorg is één van de strategieën om de grote aantallen zorgvragen te beantwoorden, in een context van de huidige krappe arbeidsmarkt. Dat heeft als gevolg dat het onderwerp technologie in het onderwijs programma een vast onderdeel dient te worden. Om hieraan bij te dragen organiseert de werkgroep onderwijs de werkplaats Technologie in je zorg- en welzijnscurriculum, dat doe je zo!
Tijdens 4 bijeenkomsten komen 40 docenten en onderwijsontwikkelaars van 19 onderwijs organisaties bijeen om technologie binnen het eigen curriculum te ontwikkelen. De deelnemende onderwijsorganisaties vertegenwoordigen zowel HBO als MBO opleidingen van zowel zorg, welzijn als paramedische beroepen. De werkgroep is hier blij mee: het toont de gedeelde belang van technologie binnen de verschillende beroepsgroepen.
In maart stond de eerste, live, bijeenkomst in Utrecht bij Vilans, in het teken van kennismaken en een inhoudelijke introductie. Zowel de TAZ- kwalificatiedossiers als het competentieprofiel BN2030 werden toegelicht in de context van technologie in het curriculum. Gevolgd door het V-model en een inhoudelijke verkenning van de beginsituatie binnen de eigen onderwijsorganisatie.
De digitale vervolgbijeenkomsten in juni en oktober jl stonden in het teken van ‘”Concrete plannen maken” en “Daar gaan we! Hoe neem je je collega’s mee?”.
Elke bijeenkomst vraagt voorbereiding om tijdens de interactieve bijeenkomsten zoveel mogelijk met elkaar te leren, onderzoeken, kritisch bevragen en elkaar inspireren. Zodat nadien in de eigen organisatie daadwerkelijke stappen worden gemaakt met de ontwikkeling van technologie in het eigen curriculum.
De werkgroep onderwijs organiseert, faciliteert en stimuleert de deelnemers. Er wordt gebruik gemaakt van de digitale Mural omgeving. In deze gedeelde omgeving kunnen alle deelnemers werken, elkaar feedback geven en elkaar versterken. Op verzoek van deelnemers wordt er aandacht besteed aan ingebrachte onderwerpen ter verdieping.
In december staat de vierde bijeenkomst in het teken van “Hier staan we”. In principe is dit de laatste geplande bijeenkomst. Maar de werkgroep verkent de behoefte onder deelnemers naar een vervolg. Dat kan een vijfde bijeenkomst zijn, of een andere ondersteuningsvorm. De meningen onder deelnemers varieert hierover. Uit de reacties blijkt dat de werkplaats voorziet in handvaten om het onderwerp technologie in het curriculum op weg te helpen.