Digitaalvaardig in de zorg

Voor docenten

Docenten

Werkplaats: ‘Technologie in je zorg- en welzijn curriculum, dat doe je zo!’

Technologische innovaties nemen een steeds nadrukkelijkere rol in binnen het zorg- en welzijnsdomein. De ontwikkelingen gaan snel, bijvoorbeeld met technologieën als VR, robots en AI.  Dat vraagt ook wat van het onderwijs. Hoe zorgen we dat studenten voorbereid zijn op de technologie die in de praktijk op hen wacht? Ook in de (vernieuwde) opleidingsprofielen en kwalificatiedossiers wordt steeds nadrukkelijker aandacht besteed aan onderwerpen als digitale vaardigheid. Daar gaan we in deze werkplaats mee aan de slag! We gaan samen leren, op onderzoek, testen en elkaar inspireren hoe we technologie aan de hand van een model een plek kunnen geven in het curriculum.

In 2021 is er een eerdere editie van de werkplaats geweest, waarin met 12 onderwijsinstellingen uit heel Nederland samengewerkt is aan het herontwerpen van een les of lessenreeks. Deelnemers aan deze werkplaats ervaarden de opzet en samenwerking als inspirerend en ondersteunend. In de nieuwe werkplaats in 2024 gaan we opnieuw met verschillende onderwijsinstellingen aan de slag met dit thema. Dit keer richten we ons iets meer overstijgend op de rol van technologische innovaties in het curriculum. Denk daarbij aan vragen als: Hoe zien wij de rol van technologie in ons lesaanbod’? ‘Hoe neem ik mijn collega’s mee zodat zij ook met technologie kunnen en willen werken’? En ‘Hoe kunnen we met ons regionale werkveld samenwerken om in gezamenlijkheid hierin op te trekken’?

We gaan experimenteren, leren van elkaar en zorgen er samen voor dat jij handvatten krijgt om dit belangrijke thema goed in je onderwijs te integreren.

Voor wie is deze werkplaats?
Deze werkplaats is gericht op docenten die betrokken zijn bij de vormgeving van het zorg/welzijn onderwijs in mbo en hbo. Dus ben jij ontwikkelaar van onderwijs, ben jij bijvoorbeeld betrokken bij de curriculum commissie of coördinator van een leereenheid en lijkt het je leuk samen met dit thema aan de slag te gaan? Dan zijn wij op zoek naar jou! We nodigen je uit om samen met een collega deel te nemen, dus twee docenten per onderwijsinstelling. Voordeel: samen is altijd leuker dan alleen, korte lijntjes, meer verbinding en door deze gezamenlijke deelname is het ook makkelijker om het samen uit te rollen binnen jullie school.

Wat vragen we van jou? 
Eigenlijk heel simpel: er zijn geen kosten verbonden aan deelname van de werkplaats. Wel vragen we je actieve inbreng in deze werkplaats van maart tot december 2024. Concreet betekent dat: 1 fysieke en 3 digitale bijeenkomsten met tussentijdse opdrachten en verkenningen die gedurende deze periode uitgevoerd worden. Alle opdrachten staan in het teken van de ontwikkeling die jij met jouw onderwijs wil maken op dit vlak. Aanmelden kan hier.

NB: Inschrijving verloopt via de evenemententool van Vilans, met het verzoek een account aan te maken. Dat doe je eenmalig, om het je nadien makkelijker te maken in te schrijven voor alle Vilans-evenementen. De eerste keer dat je jezelf inschrijft kan het tot 2 dagen duren voordat je account geactiveerd is. Na activeren krijg je het verzoek de aanmelding te voltooien. Ondervind je problemen tijdens het inschrijven? Mail naar registreren@vilans.nl.

NB2: We vragen dus om samen met een collega deel te nemen aan de werkplaats. Voor de inschrijving in de evenemententool is het van belang dat jullie je allebei (los van elkaar) aanmelden.

De bijeenkomsten vinden in 2024 plaats op de volgende momenten:

  • 27 maart, 12.30 – 16.30 uur (fysiek in Utrecht)
  • 5 juni, 14.30-16.30 uur (online)
  • 16 oktober, 14.30-16.30 uur (online)
  • 11 december, 14.30-16.30 uur (online)

We hebben beperkt plek in de werkplaats. Op het moment dat de plekken vergeven zijn zullen we de mogelijkheid om in te schrijven sluiten.

Om deze werkplaats mogelijk te maken werken de volgende organisaties samen: de Coalitie Digivaardig in de Zorg (werkgroep onderwijs), Vilans, Hogeschool Saxion, Deltion College en NHL Stenden.