Er stromen te veel mensen uit de zorg, ziet Jelle Boonstra, directeur van RegioPlus. De cijfers zijn zorgelijk. In het afgelopen jaar zijn er rond de 130.000 mensen ingestroomd en 100.000 uitgestroomd. Een deel is natuurlijk verloop, maar 10 procent van de werkzame personen verlaat de sector voor werk elders.
“Er zijn allerlei redenen, zoals werkdruk, maar ook wordt vaak de vraag gesteld: is dit wel het werk waar ik voor gekozen heb? Veel administratieve lasten, te weinig capaciteit, te weinig tijd voor de cliënten. Ook kiezen veel mensen ervoor om als zzp’er te gaan werken om meer regie te krijgen over de inrichting van werk en privé.”
Digitale oplossingen
Er zijn digitale oplossingen die de werkdruk kunnen verbeteren. Zo hoorde Boonstra een idee van de werkvloer zelf: als je in Nederland een pakketje bestelt, krijg je een track & trace-code waardoor je precies kunt volgen waar je pakketje is en wanneer hij bezorgd wordt. Picnic heeft dat ook met haar boodschappenservice.
“Het zou mooi zijn als de cliënt of zijn familie kan zien of de thuiszorgmedewerker vertraging heeft of er al bijna is. Er wordt nu heel veel gebeld door cliënten die melden dat de thuiszorg er nog niet is. Een track & trace-code voor de thuiszorghulp. Mooi toch?”
Capaciteit vrijspelen
Boonstra denkt dat organisaties daarnaast veel meer aandacht moeten besteden aan het vrijspelen van capaciteit. Het verlagen van de werkdruk via verbetering van onder andere de digitale vaardigheden. “Als RegioPlus zien we dat belang en we nemen daar met onze regio’s ook verantwoordelijkheid in. Eén van onze regio’s, Utrechtzorg, loopt daarin voorop met een succesvolle pilot. Alle regio’s hebben nu aangegeven met dit thema aan de slag te willen gaan en het voorbeeldprogramma daarvoor te willen gebruiken. Wij onderzoeken ook hoe we de kennissite van ECP de komende jaren kunnen faciliteren zodat we ook naar andere zorgsectoren kunnen uitbreiden.”
Er wordt geroepen dat als elke zorgprofessional één uur extra gaat werken, het tekort wordt opgelost. Zo simpel is dat niet volgens Boonstra. “Maar als we al een uur per week zouden kunnen winnen door de digitale vaardigheden te verbeteren, zouden we productiever zijn en enorme stappen zetten.” Het is ook een voorwaarde om de ketenaanpak rondom de patiënt/cliënt te verbeteren. Want ook die aanpak vereist digitale vaardigheden. Boonstra: “En dat verbetert de kwaliteit van zorg voor de cliënt, ons hoofddoel.”
Bestuurders aan zet
Het thema moet op het hoogste niveau prioriteit krijgen, meent de directeur. Het is de basis voor innovatie. “Ik wil bestuurders oproepen om met digitale vaardigheden aan de slag te gaan en de uitdaging waar medewerkers op digitaal gebied voor staan serieus te nemen. Omarm het onderwerp, beleg het en geef zelf
het goede voorbeeld door je eigen vaardigheden te verbeteren. De investering verdient zichzelf terug in hogere productiviteit en een tevreden en zelfverzekerde medewerker. Elke organisatie heeft scholingsbudgetten die voor 2020 gereserveerd kunnen worden.”
Organisaties die met digitale vaardigheden aan de slag willen, kunnen altijd contact opnemen met de 14 regionale werkgeversorganisaties binnen RegioPlus om te bespreken hoe ze kunnen samenwerken met anderen. Er zijn voorbeeldplannen beschikbaar en er is al ervaring opgedaan in regio’s, waar iedereen gebruik van kan maken. “We denken graag mee”, besluit Boonstra.
Auteur: Suzanne Verheijden. Eerder gepubliceerd in ICT&Health magazine, nr. 4 2019.