Digitaalvaardig in de zorg

Digivaardigindezorg

Werkconferentie zorgonderwijs

18 maart 14:00 - 16:30 | Online

Is het jouw doel om digi- en techvaardige professionals binnen zorg en welzijn op te leiden? Doe dan mee op 18 maart aan de 4de werkconferentie van de werkgroep Onderwijs van de coalitie Digivaardig in de zorg.

Om optimale zorg te leveren kun je als zorgprofessional tegenwoordig niet meer zonder digitale en tech-vaardigheden. De zorg heeft dringend behoefte aan professionals die goed zijn voorbereid op de digitale en technologische kanten van het werk. Hoe zorg jij dat je zorgstudenten klaar zijn voor de toekomst? Tijdens deze werkconferentie kun je inspiratie opdoen, netwerken en krijg je concrete handvatten voor je eigen onderwijspraktijk.

Voor wie?

Deze digitale werkconferentie is bedoeld voor iedereen die betrokken is bij het zorgonderwijs (mbo, hbo, wo). Dat zijn natuurlijk docenten maar ook beleidsmakers, curriculummakers, zorg- en onderwijsinnovatoren etc.

Deelname is gratis. Deze werkconferentie vindt digitaal plaats via Teams. Je krijgt op tijd een link toegestuurd naar de bijeenkomst.

Vragen? Mail naar info@digivaardigindezorg.nl

Klik op de afbeelding om het rooster te downloaden.

De digitaal vaardige docent

Het onderwijs van nu en in de toekomst vraagt van docenten dat ook zij ict-bekwaam zijn. Dat docenten ict in hun onderwijs gebruiken en dat docenten de goede competenties hebben op het gebied van leren en lesgeven met ict. In deze sessie gaan we in op wat die competenties zijn. Je krijgt een beeld van hoe het staat met jouw vaardigheden en wat je kunt doen om hieraan te werken. Ontwikkelingen op landelijke niveau en wat speelt op jouw school komen voorbij. Daarnaast wat een randvoorwaarde is om als docent ook digitaal vaardige studenten op te leiden. We bespreken ontwikkelingen op landelijke niveau en wat er speelt bij jouw school komt voorbij.

Spreker: Myrthe Simons

Inzicht in je technologiecompetenties

Hoe sta jij tegenover technologie? Kun jij studenten inspireren tot kritisch en bewust technologiegebruik? En hoe ondersteunt jouw organisatie je hierin?
Tijdens deze workshop maak je kennis met een recent ontwikkelde competentiescan, speciaal voor docenten in zorg en welzijn. Aan de hand van 26 stellingen krijg je inzicht in je eigen technologiecompetenties. Je wordt meegenomen in de totstandkoming van deze scan en het geeft een inkijkje in de toekomst: van de verschillende profielen die we kunnen onderscheiden tot de geautomatiseerde feedback die het instrument biedt. Ook bespreken we hoe je de scan effectief kunt inzetten in jouw onderwijspraktijk.

Spreker: Marloes Postel

Digitale vaardigheden van mbo-studenten zorg 

Projectleiders digitale vaardigheden binnen zorgorganisaties geven aan dat mbo-studenten en startende zorgprofessionals, onvoldoende digivaardig zijn om hun beroep goed uit te voeren. Praktijkopleiders zijn veel tijd kwijt met het bijbrengen van dergelijke basisvaardigheden aan deze groepen. In opdracht van VWS wordt er onderzoek gedaan naar de digitale vaardigheden van mbo-studenten zorg. Doel van het onderzoek is om te komen tot een ‘Top 10’ van digitale vaardigheden die opgepakt kunnen worden. Hierbij wordt een toolkit ontwikkeld om met deze vaardigheden aan de slag te gaan met daarbij een ‘routekaart’ hoe en door wie dit opgepakt kan worden in het onderwijsteam. In de workshop worden de resultaten van dit onderzoek gedeeld. 

Spreker: Jolanda van Til

Zorgtechnologie in mijn school: hoe dan? 

We willen het allemaal: onze studenten kennis laten maken met zorgtechnologie. Maar bij veel scholen is de vraag: Hoe dan? Welke keuzes kan ik maken? Waar moet ik rekening mee houden? Wat zijn randvoorwaarden om tot goede keuzes te komen van wat je wel/niet aanschaft? Hoe zorg je ervoor dat de toepassingen die je op school hebt ook duurzaam kunt gebruiken? In deze workshop wordt je meegenomen in een tool die je daarvoor handvatten gaat bieden. Deltion College en NHL Stenden voeren voor de coalitie Zorgvernieuwing in  Versnelling een onderzoek uit om scholen concrete handvatten te geven om tot gerichte keuzes te komen. 

Spreker: Job van ’t Veer

Gebruik middelen en website DIVA

Wil je weten welke gratis leermiddelen beschikbaar zijn voor jouw studenten en hoe ze hun digivaardigheid kunnen meten en vergroten? En hoe je leren leuk maakt met ludieke leeractiviteiten? Wil je inzicht krijgen in hoe je informatie over de 4 type technologiegebruikers daarbij kunt benutten? In deze workshop wordt je meegenomen in alle mogelijkheden en worden al je vragen beantwoord!

Spreker: Suzanne Verheijden

Breakout kennisuitwisseling: Digitale vaardigheden in je lessen

Wil je jouw studenten in het zorgonderwijs beter voorbereiden op de digitale wereld? Doe dan mee aan onze inspiratiesessie over het integreren van digivaardigheden in je lesmateriaal! In kleine groepen gaan we elkaar inspireren en delen we praktische tips en ervaringen. Samen ontdekken we hoe we digitale tools en vaardigheden effectief kunnen inzetten in onze lessen. Laat je inspireren, zodat jullie studenten optimaal voorbereid zijn op de toekomst.

Spreker: Nathalie Middendorp

Technologiecompetenties in Zorg & Welzijn – V-model

Een wereld waarin zorg- en welzijnsprofessionals toekomstbestendig worden opgeleid in het gebruik van technologie. Het is niet alleen een uitdaging, maar ook een kans om de sector naar een hoger niveau te tillen. Laten we samen werken aan een toekomst waarin technologie integraal deel uitmaakt van zorg en welzijn! In deze workshop wordt je meegenomen in de rode draad van het boek over het V-model. Het boek zoomt per technologiecompetentie in op kennis, vaardigheden en attitude die een professional nodig heeft en geeft handige werkvormen dat hulp biedt bij een vanzelfsprekende inbedding van technologie in de lessen.

Spreker: Jolien Stokkers