Danny Bakx is manager ICT bij GGZ Breburg. De organisatie in midden- en West-Brabant (hoofdvestiging Tilburg) heeft ongeveer 2500 medewerkers, inclusief vrijwilligers. Medio 2020 startte GGZ Breburg met een project Digitale vaardigheden.
Waarom zijn jullie een project Digitale vaardigheden gestart?
We hadden al een paar jaar de wens om mensen meer te helpen om hun dagelijkse digitale werk eenvoudiger te kunnen doen. Er gaat zoveel digitaal tegenwoordig, daar kan niemand meer omheen. We moeten als organisatie niet alleen zorgen dat het er is en werkt, maar ook dat mensen ermee kunnen werken. We zijn ervan overtuigd dat dit programma echt wat gaat brengen, dat het mensen veel tijd gaat schelen en dat het hen werkplezier zal opleveren.
Kostte het veel overtuigingskracht om dit onderwerp op de agenda te zetten?
Uiteindelijk was het niet moeilijk om bij het directieoverleg de handen op elkaar te krijgen. Het belangrijkste was de input van de helpdesk ICT en van HR waar ze duidelijk zien dat veel mensen niet basisvaardig zijn. Daarbij had ik een goede businesscase waarin we onszelf bedruipen. Het hielp ook dat we konden laten zien dat in Nederland bij steeds meer zorgorganisaties aandacht komt voor dit onderwerp. “We worden ingehaald”, riepen we een paar keer.
Hoe zit jullie programma in elkaar?
Halverwege vorig jaar zijn we begonnen. Gelukkig had ik al heel snel een capabele programmamanager, Jolanda Landman, echt een enorme aanpakker. Jolanda is het veld ingegaan om mensen mee te krijgen en om in kaart te brengen wat er nodig is. We hebben gekozen voor de inzet van digicoaches, eigen professionals die collega’s op de werkplek coachen op digitale vaardigheden, in combinatie met het leerplatform van de Coalitie Digivaardig in de zorg en verrijkt met leermiddelen voor eenvoudig gebruik van onze eigen systemen. Van e-learnings tot simpele A4’tjes van ‘welk middel gebruik je bij welke vergadering’.
Waar het kan starten we face-to-face op de werkplek. Tot nu toe gaat het vooral digitaal maar we willen ook gaan werken met klasjes, bijvoorbeeld voor mensen die nieuw in dienst zijn. Digistarters helpen we bij het gebruik van alle digitale middelen, dingen die iedereen echt moet weten om goede en veilig samen te werken, goede zorg te kunnen verlenen en mee te kunnen blijven gaan. Collega’s die al een stapje verder zijn ondersteunen we om hun vaardigheden verder te versterken, met een focus op zaken waar ze ook echt direct wat aan hebben in de praktijk.
Hoe hebben jullie het financieel geregeld?
Het is ons gelukt om gedeeltelijk subsidie te regelen voor de inzet van de digicoach. Daarbij zijn we samen opgetrokken met de afdeling Opleidingen. Het is wel een hele klus om te regelen; eerst het vinden van de subsidie en dan nog een goede aanvraag doen. Elke organisatie zou een subsidiespecialist moeten hebben, die verdient zichzelf terug. De niet gesubsidieerde out-of-pocket kosten zijn beperkt door onze pragmatische aanpak en worden hoofdelijk omgeslagen naar de teams; een relatief kleine investering die voor alle teams gaat lonen.
Wat zijn succesfactoren?
Het is heel belangrijk om enthousiasme uit te stralen. In het begin was het animo om deel te nemen best laag: het kost veel tijd en levert niet direct wat op. We kijken dus heel goed naar wat het voor medewerkers leuk en makkelijk maakt om aan de slag te gaan. Het is echt de kunst van het verleiden. Het enthousiasme van onze digicoaches is daarbij heel waardevol.
Belangrijk is ook dat we ervoor zorgen dat mensen tijdens hun werktijd aan hun digitale vaardigheden kunnen werken. Zo laten we zien dat de organisatie in jou wil investeren. We vinden het heel belangrijk om mensen goed te faciliteren. Je bekwaam voelen, fijne middelen hebben om mee te werken; het zijn eigenlijk bijzaken maar als je er geen aandacht aan besteedt als organisatie worden het voor medewerkers hoofdzaken.
Wat betekent de coalitie Digivaardig in de zorg voor jullie?
We zitten in de landelijke werkgroep voor projectleiders digitale vaardigheden en in de appgroep. We gebruiken ook de materialen van Digivaardig in de zorg en de zelftest, al hebben we die een beetje aangepast aan onze eigen behoeftes. We maken de keuzes die passen bij onze eigen organisatie, maar het is heel waardevol dat er een landelijk programma is. Het is handig dat we niet allemaal steeds hetzelfde hoeven te bedenken.
Tips:
- Steek veel energie in het overbrengen van het verhaal en het enthousiast maken van medewerkers. “Hier word je blij van, dit moet je echt willen.”
- Ontzorg de strategische laag, leg een kloppende business case voor. En hou het praktisch.
- Probeer te regelen dat mensen tijdens werktijd aan hun digitale vaardigheden kunnen werken.