Digitaalvaardig in de zorg

Digivaardigindezorg

Hoe vergroot ik mijn zichtbaarheid als digicoach?

De vraag “hoe kan ik mijn zichtbaarheid als digicoach vergroten?” is een veelgestelde vraag van digicoaches. In dit artikel delen we tips en ervaringen, waarmee je zichtbaarder wordt als digicoach. Je gaat namelijk niet wachten tot mensen naar jou toekomen, maar aan de slag!

Het belang van digitale vaardigheden…start bij de bestuurder!

Voordat je zelf begint met het vergroten van je zichtbaarheid, is het belangrijk dat de bestuurder van de zorgorganisatie het belang van digitaal vaardig zijn communiceert, of zelfs aangeeft dat de medewerkers digitaal vaardig moeten zijn. Als digicoach hoef jij dit eigenlijk niet te doen, jij bent ervoor om de zorgmedewerkers te coachen!  

Wanneer van bovenaf het belang van digitale vaardigheden wordt gecommuniceerd, kan jij ook beter je rol uitvoeren. Uit onderzoek van het VWS blijkt bovendien dat de start van een project digitale vaardigheden succesvoller verloopt als de leidinggevende hier een actieve rol in vervult.

In de praktijk is het helaas niet altijd zo dat leidinggevenden het belang (al) inzien van het verbeteren van digitale vaardigheden. De ‘Toolkit activeren leidinggevenden’ kan hierbij helpen. Bekijk de toolkit hier.

Op weg naar zichtbaarheid

De rol van digicoach is relatief nieuw voor veel organisaties. Wanneer je vraagt wat een verpleger doet, weet iedereen het wel. Maar wat een digicoach doet? Dat is nog vaak nog niet helemaal duidelijk. Voor het vergroten van je zichtbaarheid werkt het goed als een leidinggevende of manager je introduceert bij zijn of haar team(s), bijvoorbeeld tijdens een (online) meeting. Dan kun je vertellen wie je bent, wat je precies doet en waar je mensen wel (en niet) bij kan helpen. Misschien vind je deze folder handig, waarin wordt uitgelegd wat een digicoach is en een I-nurse.

Ook andere afdelingen kunnen je helpen bij je zichtbaarheid. Denk bijvoorbeeld aan de communicatie-afdeling, die je contactgegevens kan delen in de nieuwsbrief, op social media, in Teams of op intranet. Bedenk wel dat deze communicatiewegen digitaal zijn en hiermee de digitale starter niet bereikt wordt, maar hier lees je later meer over. Ook kun je met de HR-afdeling afspraken maken: bijvoorbeeld dat je met iedere nieuwe medewerker een gesprekje plant.
Deze folder helpt HR-medewerkers bij de onboarding van nieuwe medewerkers op het gebied van digitale vaardigheden.

Zichtbaar voor de digistarter

Het is misschien een open deur intrappen, maar de digistarter zal niet snel een bericht op intranet of social media lezen. Je digitale communicatie zal hen dus niet altijd bereiken. Daarom zijn de meeste tips en suggesties die we hieronder beschrijven niet digitaal.

Wat we ook zien is dat de echte digitale starter niet altijd naar voren durft te stappen voor hulp. Dat vraagt dat jij jezelf proactief zichtbaar maakt en hen actief benadert.
Hier vind je handige tips voor het vinden van de digitale starter: Tips voor digicoaches: Hoe vind je een digitale starter? – Digivaardigindezorg

Aanwezig op de werkvloer

Als je zelf aanwezig bent op locaties, vergroot dit je toegankelijkheid. Mensen zullen sneller naar je toegaan met vragen, dan wanneer je enkel digitaal zichtbaar bent. In het eindrapport onderzoek Digitale vaardigheden van Utrechtzorg staat ook beschreven: “De wetenschap dat er een digicoach aanwezig is op locatie, maakt dat de starter meer durft.” En wanneer medewerkers op locatie kunnen zien hoe de digicoach hun collega’s helpt, zullen ze zelf ook sneller naar je toe stappen.  

Dus laat je zien:

  • Sluit je aan bij verschillende meetings en teamvergaderingen
  • Spreek mensen 1-op-1 aan. Het helpt vaak om jezelf ook kwetsbaar op te stellen. Deel bijvoorbeeld een eigen digiblooper.
  • Mond-tot-mondreclame kan wonderen doen. Als je iemand hebt geholpen, kan je bijvoorbeeld vragen of zij je aanbevelen bij collega’s of een collega weten die ook wel wat hulp kan gebruiken.
  • Organiseer leuke activiteiten. Geef bijvoorbeeld een miniworkshop over een interessant onderwerp. Of organiseer een quiz (je kan veel quizzes hier vinden) of speel de Digiblooper-bingo. Vergeet zeker niet om ook een leuk aanbod te hebben voor de meer digitaal vaardige medewerkers. Hier vind je meer informatie over de 4 typen technologiegebruikers. Je kan zelfs experts inhuren om dieper op een bepaald onderwerp in te gaan. Iedereen kan tenslotte nog wat leren!

Zorg dat je opvalt

In de basis werkt het het beste als je ook iets hebt om uit te delen of op te hangen. Denk aan een poster in de koffiekamer of een visitekaartje. Maar je kan van alles verzinnen om op te vallen:

  • Maak gebruik van je kleding! Bijvoorbeeld door shirts te laten maken met ‘digicoach’ erop, zoals in dit voorbeeld. Als het meteen duidelijk is wie de digicoaches zijn, komen mensen ook sneller met vragen naar je toe.
  • Nodig mensen op een ludieke manier uit voor een gesprekje, bijvoorbeeld door ze te vragen op een digi-date. Hiervoor kun je deze ansichtkaart in PDF (voor drukwerk) of de ansichtkaart in JPG (voor online) gebruiken. Let op: de cartoon is gemaakt door Mark van Herpen van Studio Kwadraat en mag niet commercieel gebruikt worden. Lees hier alle informatie.
  • Gebruik de locatie! Je kan door de ruimte te versieren of spullen te gebruiken aandacht trekken voor digicoaching, door bijvoorbeeld slingers op te hangen. Maar je kan dit ook op andere leuke manieren doen, bijvoorbeeld een deurhanger gebruiken, of een afbeelding ergens op laten drukken. Bekijk hier voorbeelden van afbeeldingen en andere communicatiemiddelen!   

Je resultaten delen

Vergeet niet om, nu je zo lekker bezig bent, je resultaten te blijven delen. Dit is namelijk ook een manier om je zichtbaarheid te vergroten in de organisatie. Laat met concrete voorbeelden zien wat het oplevert als je digitaal vaardig wordt. Je kan bijvoorbeeld in een meeting presenteren wat de betere digitale vaardigheden hebben opgeleverd aan tijdwinst. Of zet een digitale starter die een mooie vooruitgang heeft geboekt in het zonnetje. Door de resultaten te delen, worden mensen ook enthousiaster om met digicoaching aan de slag te gaan!