Hoe stimuleer je nieuwsgierigheid?
Nieuwsgierigheid is dé eigenschap voor een leven lang ontwikkelen en leren met plezier. Maar naarmate we ouder worden zijn we steeds minder nieuwsgierig. Ook op de werkvloer. En dat terwijl een gezond portie nieuwsgierigheid in elke dag zoveel moois kan brengen. In de interactieve en energieke sessie ‘Ontvlam Nieuwsgierigheid’ worden de deelnemers meegenomen in de fascinerende wereld van onze mooiste eigenschap! Je maakt kennis met de wetenschap en praktische toepassingen van nieuwsgierigheid en leert hoe je dit bij jezelf en bij anderen kunt stimuleren.
De workshop wordt gegeven door Jason Fredrick van Eunen (1995), oprichten van het bedrijf Nieuwsgierig Denken. Jason’s studies over creativiteit en innovatie in binnen- en buitenland brachten hem cruciale inzichten over het belang van nieuwsgierig blijven naar elkaar én de wereld.
Download hier een paar slides uit de presentatie. Meer info over nieuwsgierig denken vind je hier.
Hoe maak je een organisatie digivaardig?
Is jouw organisatie van plan om de digitale vaardigheden te vergroten? Wil je liever niet alles zelf uitvinden maar horen wat de ervaringen van andere zorginstellingen zijn? In deze workshop vertelt Marijke Bult over een beproefde aanpak. Van praktische communicatietips, de rol van digicoaches en leidinggevenden tot onderzoeksresultaten en borging, het komt allemaal aan bod. Bovendien is er ruimte voor vragen!
Marijke Bult werkt als freelancer. Zij is onder meer als adviseur en programmamanager digitale vaardigheden betrokken bij zorginstellingen in de VVT en GGZ.
Digitale vaardigheden binnen de huisartsenzorg
Hoe is het gesteld met de digitale vaardigheden in de huisartsenzorg? Willen mensen digivaardiger worden en zo ja hoe? Vinden ze hun collega’s digivaardig?
Fondsmanager Giel Schikhof van het SSFH en Lotte Kortland (onderzoeker) geven je een sneak preview van de eerste resultaten van het landelijke onderzoek dat op dit moment loopt bij 8 functies binnen de huisartsenzorg.
Digitale vaardigheden binnen de ggz
In de ggz-sector hebben dit jaar 12 organisaties meegedaan aan een onderzoek naar de stand van de digitale vaardigheden. De medewerkers vulden allemaal de zelftest Digitale vaardigheden in. Daarnaast interviewden de onderzoekers digitale starters om de specifieke uitdagingen van deze groep boven tafel te krijgen. In deze sessie bespreekt Merijn van der Zalm (directeur ICT bij GGZ Oost Brabant) samen met onderzoeker Lotte Kortland de belangrijkste uitkomsten van dit onderzoek.
Hoe meet je groei en succes in een project Digitale vaardigheden?
We willen natuurlijk allemaal weten of de aanpak digitale vaardigheden werkt. Er zijn meer manieren om succes en groei te meten dan alleen onderzoek met een zelftest!
Programmamanager Digitale vaardigheden Suzanne Verheijden neemt je mee in de verschillende mogelijkheden aan de hand van praktijkervaring binnen 5 zorgsectoren en talloze organisaties. Van serieus meten tot humoristische manieren om mensen te motiveren tot nog meer groei.
Bekijk de presentatie en de padlet
Speelse werkvormen
Leren mag leuk zijn, is mijn motto. In deze korte interactieve workshop gaan we dit luchtige leren zelf ervaren zodat je tips en trics meekrijgt voor je eigen training, les of bijeenkomst. Maar pas op: leuk leren verhoogt de effectiviteit
De workshop wordt gegeven door Happy Miel, met een achtergrond in de zorg inmiddels 7 jaar actief als zzp’er onder de overkoepelende term energieleverancier. Hij voegt energie toe aan online en offline bijeenkomsten.
Bekijk hier de presentatie. Bekijk ook de padlets die tijdens deze workshop werden gemaakt: padlet 1 en padlet 2.
Hoe maak je een goede videotutorial?
Met een videotutorial kun je je collega’s op afstand laten zien hoe je een bepaalde digitale handeling doet. Zo’n tutorial maken is helemaal niet moeilijk. Op www.digivaardigindezorg.nl vind je instructiefilmpjes en materialen die je kunt gebruiken. In deze workshop vertelt de maker van dit materiaal, Anneke Blok, je stap voor stap hoe je een videotutorial maakt. Zo kun je zelf meteen aan de slag!
Anneke Blok is ontwerpleider en adviseur Leren en Ontwikkelen bij DimenceGroep en Learning Experience Design Cathalysator met haar eigen bedrijf a-visie.
Bekijk de presentatie van deze workshop
De geleerde lessen van ervaren projectleiders Digitale vaardigheden
Drie ervaren projectleiders Digitale Vaardigheden vertellen wat in hun project de grootste uitdagingen waren. Wat was lastig om voor elkaar te krijgen? En (hoe) is het toch nog gelukt? De drie projectleiders komen uit verschillende sectoren: ouderenzorg, ziekenhuis, ggz. Ze worden geïnterviewd door Maaike Heijltjes. Maaike werkt als project- en communicatieadviseur voor de coalitie Digivaardig in de zorg en de Nederlandse AI Coalitie.
Werkgeverschap en innovatie
Kent u die uitdrukking? “Ze moeten hun eigenaarschap pakken!”, of “Waarom pakken ze niet hun verantwoordelijkheid?”. Dit gaat vaak over de medewerker. De medewerker moet wel iets krijgen om eigenaarschap over te hebben. En het moet ook duidelijk zijn waarom iets zou moeten gebeuren. Van een simpele ‘moeten’ zijn vrij weinig medewerkers duurzaam in actie gekomen. Vanuit de wetenschap, praktijk en gedragsinzichten neemt Rens de Boer (adviseur Regioteam Werken in de Zorg en projectmedewerker WZW) jullie mee in wat de werkgever moet doen en wat de allerslechtste (of allerbeste) manier is om die medewerker zelf de innovatie of (digitale) verandering in gang te zetten.