Digitaalvaardig in de zorg

Digivaardigindezorg

Jeroen Kleinjan (Carintreggeland): “Alleen al voor het werkplezier is dit goud”

Jeroen Kleinjan van Carintreggeland

Ouderenzorgorganisatie Carintreggeland zet vol in op het verbeteren van de digitale vaardigheden van de medewerkers. Een flinke investering in tijd en geld maar “het niet doen is duurder”, denkt Jeroen Kleinjan, voorzitter van de raad van bestuur.

“Toen we begonnen met digitaliseren, merkten we al snel dat een flink deel van de medewerkers moeite had om mee te komen. Sommige medewerkers lieten bijvoorbeeld hun collega’s of partner in het ECD werken”, vertelt Jeroen. Carintreggeland trok de conclusie dat digitalisering alleen mogelijk is met echt goede begeleiding van de medewerkers. “Dat is onze verantwoordelijkheid als werkgever”, vindt Jeroen. Die verantwoordelijkheid gaat volgens hem veel verder dan gewoon een paar trainingen aanbieden. “Mensen die niet digivaardig zijn, melden zich echt niet voor een training aan. De schaamte is heel sterk, je moet lef hebben om toe te geven dat je niet zo digivaardig bent.”

17 digicoaches
Medio 2019 startte Carintreggeland met het aanpakken van de digitale vaardigheden van de medewerkers. Jeroen: “We hebben ons hiervoor aangesloten bij de beweging van Digivaardig in de zorg, die zo goed is gestart bij ’s Heeren Loo”.

De afdeling Werken en Leren bracht in kaart hoe groot het vraagstuk binnen de organisatie was. Daarna ging een werkgroep met vertegenwoordigers uit de hele organisatie aan de slag om het project op poten te zetten. Sinds begin 2020 staan 17 digicoaches klaar om medewerkers laagdrempelig te helpen. Alle medewerkers worden gestimuleerd de zelftest van Digivaardig in de zorg in te vullen. Ook is er een promotiecampagne gelanceerd met als boodschap: ‘Het is voor iedereen lastig om bij te blijven. Dat is heel normaal en daar kun je gewoon aan werken’.

“Ons belangrijkste doel is om een cultuur te creëren waarin het veilig is om te zeggen dat je iets niet kunt”, vertelt Jeroen. “We willen een werkgever zijn die je ondersteunt bij het leren van nieuwe dingen. De werknemer heeft wel zelf de verantwoordelijkheid om te willen leren. Want als je in de zorg werkt, kun je nou eenmaal niet om digitalisering heen.”

Corona
Het effect van corona op het digivaardigheidsproject is tweeledig. Aan de ene kant hebben de digicoaches tijdelijk minder ruimte in hun agenda om ondersteuning te bieden. Maar aan de andere kant wordt bijna iedereen nu noodgedwongen met digitalisering geconfronteerd. Sommige mensen komen daardoor versneld over hun angst voor digitaal werken heen. Medewerkers merken ook dat beeldbellen in bepaalde situaties prima kan werken. Jeroen: “Dat is winst en ik denk dat dat blijvend is. We merken dat mensen die ontdekken dat ze veel meer kunnen dan ze denken, ambassadeur worden van dit project. Zo verspreidt het zich steeds sneller.”

Jeroen heeft zelf ook bijgeleerd tijdens de coronacrisis. “De eerste keer beeldbellen was wennen. Ik moet me er, net als veel mensen, altijd even toe zetten om een nieuwe app te gebruiken. Maar ik had geen keus natuurlijk en nu kan ik beeldbellen met 6 verschillende programma’s.”

Werkplezier
Wat wil Jeroen zeggen tegen collega-bestuurders die vinden dat ze geen budget hebben om een project digitale vaardigheden te starten? “Het niet doen is duurder, denk ik. Als je er niets aan doet, kunnen veel collega’s hun werk niet efficiënt doen. Ook voor het werkplezier is het goud waard, het is een heel ongelukkig gevoel als je niet mee kunt komen. Alleen daarom al vind ik dat je dit als organisatie gewoon moet doen. Wij hebben niet berekend wat het oplevert, ik geloof er heilig in dat het veel meer oplevert dan het kost.”

“Andere bestuurders mogen altijd bij ons langskomen”, sluit Jeroen af. “Ik wil het heel graag uitleggen aan mijn collega’s. De beweging moet nog veel groter worden.”

Tips van Jeroen Kleinjan voor andere bestuurders in de zorg voor de aanpak van digitale vaardigheden:

  1. Ga er niet vanuit dat iedereen het wel kan. Probeer een beeld te krijgen van de omvang van het knelpunt in jouw organisatie. Betrek daarbij mensen van zorg, HR en ICT.
  2. Maak gebruik van de informatie en materialen op digivaardigindezorg.nl. Het is fijn om een handvat te krijgen voor hoe je het kunt aanpakken.
  3. Onderschat niet hoeveel schaamte en angst er heerst op dit gebied.
  4. Cultuurverandering begint ook bij managers: laat zien dat je het meent, ‘walk the talk’.