Kinderen zijn vanaf jonge leeftijd online, maar het is zeker niet zo dat zij ‘vanzelf’ voldoende digivaardig worden. Ines Duits zet zich in om kinderen op een leuke manier wegwijs maken in de digitale wereld. Als middelbare scholier werd ze ooit geïnspireerd door haar docent Informatica en nu hoopt ze die inspiratie weer een generatie verder te brengen. Dit doet ze door haar lessen aan kinderen in de CoderDojo in Arnhem én via haar eigen boek ‘Hackers met hoedjes’. Ines vertelt: “Het zou geweldig zijn als ik al voor één of twee kinderen het verschil kan maken.” In dit interview lees je over haar inspanningen om kinderen voor te bereiden op een digitale toekomst.
Haar eigen interesse voor de digitale wereld werd al op jonge leeftijd gewekt door de ouderwetse computer van haar vader. “Ik vond het heel leuk om daarmee te spelen. Dan paste ik bijvoorbeeld alle kleuren aan en was de menubalk helemaal roze. Er ging ook weleens iets stuk en dat moest ik dan zelf oplossen,” zegt Ines. Zo begon haar liefde voor computers. Hoewel er op de basisschool weinig aandacht was voor dit onderwerp, kreeg Ines op de middelbare school les in Informatica. Daar raakte ze zo geïnspireerd voor het vak dat ze besloot om het te gaan studeren.
Hackers met hoedjes
Toen Ines als kind op zoek ging naar boeken over computers, ontdekte ze dat die boeken vrijwel niet bestaan. “Progammeerboeken, die waren er wel. Heel dikke boeken voor volwassenen, maar daar begreep ik niets van,” vertelt Ines. “Inmiddels zijn die boeken er ook voor kinderen. Maar wat ik zocht was meer een boek over de connectie tussen computers en de gewone wereld, en dat ontbrak nog steeds.” Reden voor Ines om hier zelf mee aan de slag te gaan. Dit resulteerde in haar boek: ‘Hackers met hoedjes’.
Op weg helpen
In haar boek leert Ines jonge kinderen over allerlei concepten rondom digivaardigheid. In zo’n vijftig korte hoofdstukken behandelt ze uiteenlopende onderwerpen. Van bites tot big data: per hoofdstuk komt één thema in begrijpelijke taal aan bod. Ines vertelt: “Het boek is speciaal voor kinderen bedoeld als opstapje naar meer kennis over de digitale wereld, over digitale thema’s die spelen in ons dagelijks leven. Ik kan niet álles rondom computers in het boek behandelen, maar kinderen wel een stukje op weg helpen. Zo behandel ik bijvoorbeeld niet alle kleine lettertjes van een cookie verklaring, maar leg ik wel uit hoe dat aansluit bij privacy en wat dat concept eigenlijk is.”
Gratis lessen over digitale thema’s
Sinds 2016 geeft Ines kinderen ook les in de CoderDojo in Arnhem. Dit is een internationaal initiatief waar regionaal invulling aan wordt gegeven, vaak in samenwerking met een bibliotheek of buurthuis. Kinderen kunnen hier gratis lessen volgen over allerlei digitale thema’s, zoals hacken en programmeren. “We proberen dat spelenderwijs te doen, bijvoorbeeld door het te combineren met buitenspelen,” zegt Ines. “We leggen ook uit waarom dingen belangrijk zijn, zoals het kiezen van een goed wachtwoord. Het doel van de CoderDojo is vooral om kinderen wegwijs te maken in de digitale wereld. Zodat ze snappen hoe computers werken en niet bang zijn om ermee aan de slag te gaan.”
Aansprekende voorbeelden
Omdat haar doelgroep uit jonge kinderen bestaat, zorgt Ines ervoor dat haar lessen makkelijk te volgen zijn. “Ik probeer aan te sluiten bij de belevingswereld van kinderen, door veel met ze te oefenen en voorbeelden te gebruiken die ze makkelijk begrijpen.” Zo maakt Ines de vergelijking tussen het concept privacy en naar de wc gaan. “Het is niet iets om je voor te schamen, maar niemand hoeft te weten wanneer je dat precies doet. Kinderen vinden zo’n voorbeeld dan grappig, het spreekt ze aan.”
“Iedereen een kans”
Een bezoek aan de CoderDojo is vrijwillig en kan eens per maand. Om zoveel mogelijk kinderen met diverse achtergronden te bereiken, ging Ines een aantal keer langs bij bibliotheken en schoolpleinen in verschillende wijken van Arnhem. “Ik denk dat het belangrijk is dat we iedereen een kans geven om een beetje bij te leren. In de huidige maatschappij is het zo belangrijk om digivaardig te zijn. Iedereen gebruikt computers en het is fijn om daar niet angstig tegenover te staan. Dat gun ik ieder kind,” besluit Ines.
Auteur: Maaike Smittenaar