Riekie Weijman is vanuit haar eigen bedrijf, Buro Wijzer, ontwikkelaar van leermiddelen in de sociale sector. Ze maakte onder andere de werkbladen voor de module ‘Apps en instellingen’ van deze kennissite.
Riekie houdt zelf ontzettend van leren. “Het liefst deed ik dat de hele dag. Maar dat brengt helaas geen geld in het laatje, dus doe ik iets wat daar dichtbij in de buurt komt: nadenken over hoe ik andere mensen iets kan leren. Dat vind ik superleuk!”
Een spelletje onder werktijd
Het meeste lol heeft Riekie met het bedenken van bijzondere en speelse werkvormen, zoals bijvoorbeeld de ‘app memory’ op deze kennissite. “Ik zie digicoaches soms denken: ‘Ik ga toch zeker geen spelletje doen onder werktijd.’ Dan vind ik het heel leuk om uit te leggen dat je dat juist wel moet doen. Simpelweg omdat het werkt.”
Riekie vindt dat leren leuk mag zijn. “Als mensen de moed verzameld hebben om naar de digicoach te stappen en aan hun digitale vaardigheden te gaan werken, is het wel fijn als het meevalt. Je brein leert ook het beste in een veilige en ontspannen situatie.”
Zoveel mogelijk afwisseling
Mensen leren op verschillende manieren, vertelt Riekie. “De een wil zelf wat proberen. De ander wil graag aan de hand worden genomen. Ik probeer vooral voor veel afwisseling te zorgen. Ook vind ik het heel belangrijk dat opdrachten aansluiten bij het dagelijkse werk van de mensen in de zorg en dat het taalgebruik helder is. Moeilijke woorden mijdt ze, tenzij het functioneel is. “Ik kan mensen wel sparen maar als dat nou eenmaal het woord is dat we in Nederland gebruiken…”
De telefoon van de buurvrouw
Riekie schreef haar werkbladen voor deze kennissite op basis van leerdoelen die ze vooraf kreeg toegestuurd. Heeft ze zelf wat moeten bijspijkeren of wist ze alles al? Riekie: “Ik had nog nooit met Android apparaten gewerkt. Daarom heb ik een paar weekenden de telefoon van mijn buurvrouw geleend om deze werkbladen te maken. Het blijft wel lastig dat niet alle Android telefoons precies hetzelfde werken.”
Is het wel veilig?
Riekie vindt zichzelf op digitaal gebied geen ‘early adopter’. Ze is niet degene die alle nieuwe snufjes meteen probeert. “Het moet voor mij gewoon werken en mijn leven makkelijker maken. Ik merk bijvoorbeeld dat ik de laatste tijd steeds vaker de inspreekfunctie van WhatsApp gebruik. ”
Heeft ze nog een digitaal leerdoel? “Mijn papieren agenda gebruik ik nog steeds en dat werkt op zich prima. Maar ik vind eigenlijk dat ik met een digitale agenda moet leren werken. Ik heb alleen het gevoel dat ik nog niet goed weet wie dan waar mijn informatie bewaart. Is het wel veilig genoeg? Ik let heel scherp op de bescherming van mijn privacy. Maar ik weet ook dat het heel veel rust geeft als ik de moeite neem om me ergens in te verdiepen.”