Om toekomstbestendige zorg- en welzijnsprofessionals op te leiden is het nodig dat in het onderwijs aandacht is voor digitale vaardigheden. Maar ….. welke vaardigheden hebben docenten zelf nodig om studenten daarin ook te kunnen faciliteren? Tijdens de workshop ‘Docenten aan zet!’ hebben docenten vanuit mbo, hbo en andere geïnteresseerden hierover nagedacht.
Cadeautjes
Deelnemers gingen cadeautjes uitpakken. In ieder cadeautje zat een technologische toepassing die in zorg en welzijn ingezet kan worden. De opdracht was om te ontdekken wat de toepassing was, wie het kon gebruiken, waarom het wel/niet zou kunnen werken. En de vraag ‘Wat vraagt dit van jou om met deze toepassing aan de slag te gaan?’. Aan de hand van de methodiek van een stillewanddiscussie werd dit in kaart gebracht. Wat eruit kwam? Durf als docent ‘gewoon’ met deze toepassingen aan de slag te gaan. Durf het om te leren van je studenten, je hoeft niet boven de kennis te staan. Juist het samen leren is inspirerend! Weet waar je informatie kunt halen over de (on)mogelijkheden van toepassingen. En ….. durf het te vragen als je iets niet weet. Je kunt ervan uitgaan dat jij niet de enige bent met vragen!
Zelftest docenten
De input van de workshop wordt in de Werkgroep Onderwijs van de Coalitie Digivaardig in de zorg meegenomen om de mogelijkheden te verkennen voor een zelftest voor docenten. Een zelftest die helpt om docenten bewust te maken van hun (digitale) vaardigheden om toekomstige zorg- en welzijnsprofessionals op te leiden. Eenmaal bewust van de eigen vaardigheden, kunnen docenten daarmee aan de slag.
Bekijk ook de presentatie van deze workshop