Digitaalvaardig in de zorg

Digivaardigindezorg

Mensen willen gewoon iemand die naast hen komt zitten

Foto Debora

Debora van Midden werkte al meer dan 16 jaar als applicatiebeheerder bij Vitras toen ze een vacature bij ISZ De Brug zag waarbij ze een functie als planner kon combineren met de rol van digicoach. Ze wist direct: dit moet ik doen. Ze verruilde haar oude vertrouwde baan voor een nieuw avontuur. “Ik word heel blij van de combinatie technologie en mensen helpen.” 

Als planner is Debora van Midden bij zorginstelling ISZ De Brug verantwoordelijk voor het verwerken van de beschikbaarheid van de medewerkers in roosters. Vanwege dit werk, en haar eerdere werk als applicatiebeheerder van het registratiesysteem ONS, is ze behoorlijk handig met computers en systemen. Deze kennis zet ze 4 uur per week in als digicoach om andere zorgprofessionals te helpen met hun digitale vaardigheden.

Zorgmedewerkers kunnen elk moment van de dag bij Debora terecht. De vragen die het meest voorbijkomen gaan over het veranderen van het wachtwoord in Citrix, de werkomgeving. “Iedereen heeft e-mail op de telefoon staan, dus als het wachtwoord moet worden aangepast dan moet dat ook op ons mobiel worden gesynchroniseerd. Dat vinden veel mensen moeilijk. En we werken sinds kort met tablets waar ook Citrix op staat geïnstalleerd. Dat zorgt voor best veel problemen, dus daar help ik ze dan mee.”

Ad hoc of traject

Veel ad-hoc-vragen dus, maar medewerkers kunnen ook bij Debora terecht als ze voor langere tijd hulp willen. “De mensen die veel begeleiding nodig hebben, nodigen we elke week uit op kantoor. Zo is er iemand die zenuwachtig wordt van alles wat met technologie te maken heeft en het gevoel heeft dat ze de enige is die het niet kan.”

Om medewerkers te steunen, stelt Debora ze eerst gerust. “Ik zeg altijd: ‘wat is er nou het ergste dat er kan gebeuren? Er kan eigenlijk niets fout gaan’.” Daarna kijkt ze met hen mee en begeleidt ze hen stap voor stap. “Het is belangrijk dat je een stappenplan maakt en per week één onderwerp behandelt. Dus niet verschillende dingen door elkaar, dat werkt verwarrend. Ik zorg er altijd voor dat we in een aparte ruimte zitten, dat er genoeg tijd is en dat iemand zich veilig voelt. Ze moeten fouten durven maken.”

Corona

Vanwege corona is het nu lastiger voor Debora om op locatie met medewerkers af te spreken. Ze gaat zelf nog wel af en toe naar kantoor om toch nog wat mensen te kunnen helpen. Uiteraard op gepaste afstand en met mondkapje op. “In levenden lijve medewerkers begeleiden, werkt toch het prettigst. Iemand die niet digitaal vaardig is, heeft namelijk niets met Teams of Zoom. Dus daar moet je ze eerst ook niet mee lastig vallen. Die mensen willen gewoon iemand hebben die naast hen komt zitten en kan helpen.”

Voor medewerkers die liever vanuit huis geholpen willen worden, is er een telefoonnummer in het leven geroepen. Maar daar wordt bijna geen gebruik van gemaakt. “Als je op kantoor zit,  loop je toch wat makkelijker langs met vragen. Bellen is een te grote drempel voor velen.”

Tips

Andere digicoaches raadt ze aan om binnen het eigen team duidelijk aan te geven wie je bent en wat je doet. Zichtbaar zijn, ook op locatie zodra het weer kan, is erg belangrijk. “Dat werkt gewoon, dat heb ik echt gemerkt. Mensen vinden het fijn om spontaan langs te kunnen lopen. Wat ook goed werkt bij ons is dat we met alle digicoaches een e-mailadres hebben aangemaakt waar mensen zich kunnen melden als ze digivragen hebben. Zo kunnen ze op meerdere manieren bij ons terecht.”

Wat Debora als laatste adviseert, is om tijdens het inwerkproces de nieuwe medewerkers standaard de zelftest in te laten vullen om te kijken wie er nog hulp kan gebruiken. Zo wordt direct duidelijk waar nog werk aan de winkel is en maken nieuwe medewerkers direct kennis met de digicoaches.