Digitaalvaardig in de zorg

Digivaardigindezorg

Studenten maken ouderen digitaal vaardig

Niet alleen zorgprofessionals hebben een uitdaging op het gebied van digitale vaardigheden, ook burgers worstelen met de digitale ontwikkelingen. Het Summa College bedacht een mooi project dat inmiddels een vast onderdeel is geworden van het leeraanbod: studenten helpen hulpvragers thuis en op school met hun digitale vragen en laten ze kennismaken met e-health en technologie.

Het programma van het Eindhovense mbo is een onderdeel van een groot project ‘Samen Slim Zorgen Thuis’. Het project richt zich met 52 partners op zorg en onderwijs en de langer thuis wonende burger en de inzet van slimme technologie. Een van de onderdelen is de ondersteuning aan hulpvragers.

Tijdens lunchbijeenkomsten kunnen hulpvragers hun vragen kwijt bij de studenten en een kijkje nemen in de smart room, waar diverse technologie verstopt zit die senioren helpt om langer thuis te wonen. Studenten bieden wekelijks aan huis ondersteuning aan hulpvragers en sommige hulpvragers komen ook regelmatig op school. Als studenten zelf digitale vragen hebben, kunnen ze ICT- studenten inschakelen, die ook stage lopen en de helpdesk van de school bemensen. Docenten coachen op afstand. Letterlijk op afstand, want via een speciale beveiligde app maken ze via beeldbellen contact met de student en de hulpvrager thuis om te horen hoe het gaat.

Wederkerigheid is de sleutel
Ik spreek programmadirecteur Hilde Meijs die vol enthousiasme vertelt over hun ervaringen met ouderen en studenten van de afgelopen jaren. “Jong en oud samen sterk. Zo noemen we het! Senioren vinden het heel leuk om de leefwereld van de jongeren te leren en zijn blij met de hulp die ze krijgen. Bijvoorbeeld bij het versturen van foto’s naar hun kleindochter of inloggen met hun DigID. Het is een wekelijks contact dus er is alle tijd voor herhaling en nieuwe vragen waar de student weer bij helpt. Ze bouwen echt iets op samen.”

Hilde Meijs

Veel ouderen zijn bovendien door de evaluatiewijze, beeldbellen met de docent, op het idee gekomen om op die manier ook contact te onderhouden met kleinkinderen of andere familieleden, aldus Meijs. “Het draagt ook positief bij aan een thema als eenzaamheid. We helpen nu zo’n 80 mensen op school en komen bij 800 mensen thuis. Studenten regelen alles zelf, inclusief de planning en de administratie vanzelfsprekend onder begeleiding van een stagebegeleider.”

Aan studenten biedt deze werkwijze volgens Meijs een mooie en authentieke stageplaats, die hen heel direct voorbereidt op de veranderende werkomgeving in de zorg waar de focus is gaan liggen op de steeds langer thuiswonende hulpvrager. Bij de start heeft onder meer de Mediamarkt folders van het project naast de kassa gelegd om aan ouderen te geven die een hulpvraag hebben.

Weerstand overwinnen
Senioren hebben daarnaast vaak ook weerstand tegen e-health en vooroordelen over technologische hulpmiddelen, merkt de programmadirecteur. “Door het fysiek ervaren hoe het werkt, worden ze enthousiaster. Ze hebben bijvoorbeeld het beeld dat je hele huis verbouwd moet worden voor domotica, dat het duur is en dat het er niet mooi uitziet. In onze voorbeeldwoonruimte is de technologie volledig verborgen en in 20 minuten te installeren en daar zijn ze blij verrast over. De hulpvragers helpen ons bovendien om onze zorgstudenten op te leiden. Studenten worden getraind in hun behulpzaamheid, contact maken en de vraag verhelderen. Ze worden ook zelfbewuster en dat is vaak hard nodig.”

Een prachtig project dat wat mij betreft heel Nederland door mag! Jong en oud, samen sterk!

Meer info? Neem contact op met Hilde Meijs via hatw.meijs@summacollege.nl

Auteur: Suzanne Verheijden. Dit artikel is eerder verschenen in magazine ICT&Health nr. 4 2019.