Digitaalvaardig in de zorg

Digivaardigindezorg

Waarom computers niet zo moeilijk zijn als je denkt

Veel mensen maken computers moeilijker dan ze zijn. Hoe meer ik weet van digitale zaken, hoe vaker ik denk: “Is dit nu alles?”.  Als het spreekwoordelijke kwartje valt, ben ik vaak nog steeds verbaasd hoe simpel het in essentie is.

Neem bijvoorbeeld de “Cloud”. De nieuwe manier van werken en helemaal hip. In essentie is het verschil met de oude manier van werken dat de hoofdcomputer, de server, niet meer binnen het eigen bedrijf staat. Het ding staat ergens anders en eigenlijk maakt het niet zo veel uit waar hij staat. Als hij het maar doet en je er via internet bij kan. De “Cloud” is dus software waar je mee kan werken en dat is niet zo veel anders als je al deed. Misschien is het verschil dat je er nu een internetbrowser voor nodig hebt. Toch maken veel mensen er veel meer van dan het in essentie is. We zijn gewend om ingewikkeld te denken. Al helemaal als het om computers gaat want die zijn ‘moeilijk’. Dus het kan nooit zo simpel zijn als dat het nu gewoon op iemand anders’ computer staat.

Stug doorgaan
Na jaren van te moeilijk denken, ben ik me er nu bewust van dat ik zo aankijk tegen nieuwe concepten en ontwikkelingen in de digitale wereld. Ik weet van mijzelf dat als ik begin met het leren van nieuwe software, het mij in het begin zal verwarren. Dat ik geen idee zal hebben waar het ene onderdeel begint en het ander ophoudt. In het begin zal ik tussen de vele bomen doorlopen zonder het bos te kunnen overzien. Ik weet dat het zo werkt.

Door toch gewoon stug door te wandelen worden de paden duidelijker en duidelijker. De plattegrond van het bos wordt mij steeds duidelijker. Dat geeft mij lucht en vertrouwen dat ik dit begin te begrijpen. Ik vind het elke keer weer een magisch gevoel dat je brein van dat bos met al die bomen, chocola kan maken. Ik zie mijn brein dan ook als een vormenstoof. Dat is zo’n blokkendoos waar kinderen mee spelen, waar je blokjes van verschillende vormen in h. Een doos met verschillende vormen blokjes die in even zoveel verschillende vormen gaten moeten in die doos. Soms lijkt het alsof je brein het niet wíl begrijpen. Hoe je ook probeert, de blokjes kennis passen op geen enkele manier in welk gat dan ook. Als je dan op een later moment verdergaat en je nog wat met collega’s gesproken hebt, valt het dan toch op zijn plek.

Vertrouw op je vormenstoofbrein
Ik werk op een grote scholengemeenschap en sprak eens een docent die vertelde dat als een leerling het niet begreep, hij het verkeerd had uitgelegd. De kunst van het doceren was om de kennis die overgebracht diende te worden in een vorm te gieten die de leerling kan begrijpen. Dat betekent dat je soms de vorm moet veranderen om het te laten passen bij een bepaalde leerling. Bij het ontwikkelen van bijvoorbeeld digitale vaardigheden ben je vaak je eigen docent en leerling. Het is dan goed om je bewust te zijn van het bovenstaande proces. Want ik ben ervan overtuigd dat dit voor iedereen hetzelfde werkt. Als je dus bepaalde dingen in het begin niet begrijpt: vertrouw op je vormenstoofbrein. Als je de kennis in verschillende vormen aan blijft bieden, dan zullen ook de onderwerpen die in het begin erg ingewikkeld lijken, na verloop van tijd jou doen uitroepen: “Och is dat nu alles?”

In onderstaand filmpje zie je een voorbeeld van dat een computer helemaal niet zo moeilijk te begrijpen is als veel mensen denken:

Auteur: Aldo de Beunje is ICT’er en auteur van het boek DigiWeten

Lees ook: Waarom iedereen goede digitale vaardigheden kan hebben