Digitaalvaardig in de zorg

Digivaardigindezorg

Zorggroepen voor huisartsen Twente pakt digitale vaardigheden samen aan: ‘Werkplezier staat voorop’ – Regionale samenwerking nr. 3/3

Foto: Sofia Bosch
Bij Zorggroeppen SHT-THOON en FEA  werd het project ‘Heel huisartsenzorg Twente digivaardig’ georganiseerd voor de 260 aangesloten huisartsenpraktijken. ‘Het is voor ons belangrijk dat het werkplezier bij de praktijkmedewerkers hoog blijft’, zegt Chief Nursing Information Officer en verpleegkundige Sofia Bosch. ‘We hebben tenslotte de medewerkers hard nodig en willen ze graag behouden.’ In haar rol vormt ze de brug tussen technologie (ICT) in de zorggroepen en de zorgmedewerkers.

De huisartsenzorg is de afgelopen jaren steeds digitaler geworden en in de coronatijd is deze ontwikkeling versneld. ‘Er ontstond daardoor bij ons onder de medewerkers die nog niet goed konden werken met digitale middelen stress en angst’, vertelt Sofia. ‘Daarom wilden we graag de praktijkmedewerkers ondersteunen in het verbeteren van hun digitale vaardigheden. Digitaal vaardig zijn levert meer werkplezier op en tijdwinst. Hierdoor houden de praktijkmedewerkers meer tijd over voor de patiënt. Ook dat zorgt voor meer werkplezier.’

Overkoepelend project
De praktijken waren enthousiast om aan de slag te gaan met digitale vaardigheden, maar hadden ook te weinig tijd om eigen projecten digitale vaardigheden te starten. ‘Je kan een mooi plan hebben, maar als de tijd er niet is, kom je niet verder. Daarnaast hebben de praktijken vaak met dezelfde digitale ontwikkelingen te maken en dezelfde drempels. Het leek ons daarom logisch om het project op zorggroep niveau te organiseren’, legt Sofia uit. Dit doet ze samen met de CIO’s (Chief Information Officer) en CMIO’s (Chief Medical Officer). 

In november 2022 ging het project ‘Heel huisartsenzorg Twente digivaardig’ van start. Digicoaches werden getraind bij Buro Strakz en ingezet bij de praktijken. Het project werd erg enthousiast ontvangen. ‘We zien een hoge tevredenheid bij medewerkers én patiënten’, zegt Sofia. ‘De patiënten kunnen nu namelijk ook meer digitale hulp krijgen, bijvoorbeeld via e-consults.’

Verschillende digicoaches
Er zijn al 66 digicoaches opgeleid sinds de start van het project. ‘De trainingen om digicoach te worden lopen nog steeds vol’, zegt Sofia. ‘De verwachting is dat we eind van 2023 ongeveer 90 digicoaches hebben opgeleid.’ Per praktijk mag 1 medewerker de training tot digicoach volgen en bij grote groepspraktijken mogen dat 2 medewerkers zijn. ‘We hebben een profielschets voor alle praktijken gemaakt, zodat de medewerkers kunnen zien wat de functie inhoudt. Een digicoach moet namelijk zowel affiniteit hebben met technologie als coachen’, vertelt Sofia. De digicoaches bestaan uit verschillende soorten medewerkers, van doktersassistenten tot praktijkmanagers, die de rol met digicoaching combineren. ‘We zien wel dat niet alle digicoaches even veel tijd hebben om kennis en tips zelf op te zoeken, naast hun andere werk. Daarom dragen we als zorggroep ook middelen en kennis aan’, zegt Sofia.

Digicoaches van de zorggroepen bij terugkombijeenkomst en verdiepingssessie
van een training voor digicoaches.

Meten van digitale vaardigheden
Er is bijvoorbeeld een digitale vragenlijst ontwikkeld door de zorggroep, gebaseerd op de zelfscan van Digivaardig in de zorg. Deze vragenlijst kunnen digicoaches uitzetten bij medewerkers en heeft als doel om te meten hoe digivaardig medewerkers zichzelf vinden. De resultaten worden anoniem gedeeld met de digicoaches én de zorggroep. Alleen de praktijknamen zijn zichtbaar. ‘Op die manier kunnen we de praktijken specifiek advies geven’, legt Sofia uit. ‘Maar door de resultaten van de vragenlijsten zien we ook waar op regionaal gebied verbeteringen nodig zijn. We zien nu bijvoorbeeld dat 10 tot 15 procent het HIS nog niet goed kennen.’

Regionale bijeenkomsten

Daarnaast worden op regionaal niveau digicoach bijeenkomsten georganiseerd. Er worden hiervoor verschillende sprekers uitgenodigd. ‘We hadden bijvoorbeeld een spreker die zowel huisarts was als ethisch hacker’, vertelt Sofia. ‘Hij kon daardoor heel goed vertellen over verschillende digitale veiligheidsrisico’s voor praktijken.’ Voor de digicoaches zijn deze bijeenkomsten een eigen moment om te leren en de opkomst is daardoor ook hoog.

Online groep voor digicoaches

Een ander handig middel waar de digicoaches gebruik van kunnen maken, is de digitale digicoach groep op HAweb, een online platform voor huisartsen waarin je ervaringen en kennis kan delen. Iedereen die de digicoachtraining heeft gevolgd, voegt Sofia aan de groep toe. ‘In deze groep kunnen de digicoaches en de zorggroep elkaar berichten sturen. Zo kunnen we op een handige manier kennis delen.’

Tips voor een succesvol project
Sofia uit af met een aantal tips voor andere projectleiders die regionaal (willen) werken:

  1. ‘Blijf in gesprek met je digicoaches. Ik sluit bijvoorbeeld aan bij digicoach trainingen en bijeenkomsten. Zo kan ik direct vragen beantwoorden en ophalen wat de digicoaches nodig hebben.’
  2. ‘Het is op praktijkniveau de grootste uitdaging dat de digicoaches tijd vrij kunnen maken voor digicoaching naast hun andere werk. We delen natuurlijk content als zorggroep, maar als je daar als digicoach ook tijd in kunt steken behaal je veel meer resultaat.’
  3. ‘Zorg voor gezelligheid. Wanneer je regionaal een project opzet, kan de groep van digicoaches best wel groot worden en er dus afstand ontstaan. We hebben na bijeenkomsten altijd een borrel om het groepsgevoel te houden!’